Продовольственный рынок в г. Южном освобождается от рейдеров

Источник: Верховенство права

 

30 мая 2013 года Одесский апелляционный административный суд оставил в силе решение Южного городского суда Одесской области от 16 апреля 2010 года о признании незаконным решения Южненского городского совета № 502-V от 11.10.2007 года, которым земельный участок рынка в г. Южном Одесской области передали Обслуживающему кооперативу «Южненский городской рынок», руководители которого в СМИ указываются как незаконные захватчики рынка.

 

Интересы собственников рынка в суде отстаивали специалисты Общественной организации «Верховенство права».

 

Стоит кратко напомнить историю рынка.

 

В 1996 году когда власть разворовала выделенные деньги на строительство рынка, чиновники заключили договор с новым частным инвестором – ПКЧФ «Вячеслава», который его выкупил. Взамен власть приняла решение предоставить земельный участок, необходимый для обслуживания рынка. В бюджет поступили деньги и все были довольны.

 

Однако, после того как собственники отказались делиться прибылью рынка с местными чиновниками, власть захотела отнять этот рынок.

 

В 2005 года на пост мера г. Южного был избран Новацкий Владимир Николаевич. И в 2006 году Южненский городской совет принимает решение об изъятии земельного участка у ПКЧФ «Вячеслава».

 

Сразу же на территории рынка создают ещё один — Обслуживающий кооператив «Южненский городской рынок», которому власть срочно передает землю под рынком в аренду. Соответствующее решение № 502-V было принято Южненским городским советом 11 октября 2007 года.

 

Долгое время ПКЧФ «Вячеслава» в суде отстаивала свои права. В 2010 году суд признал незаконным передачу земельного участка Обслуживающему кооперативу «Южненский городской рынок». В 2012 году суд принял решение о признании незаконным изъятие земельного участка у ПКЧФ «Вячеслава», которое в январе 2013 года апелляционный суд оставил в силе.

 

И, наконец, 30 мая 2013 г. Одесский апелляционный административный суд оставил в силе решение Южного городского суда Одесской области от 16 апреля 2010 года о признании незаконным решения Южненского городского совета № 502-V от 11.10.2007 года, которым земельный участок рынка в г. Южном Одесской области передали Обслуживающему кооперативу «Южненский городской рынок».

 

На сегодняшний день уже нет законных оснований так называемым «рейдерам» удерживать рынок. Все суды ими проиграны. Осталось слово за местной властью. Смирятся ли мер Новацкий В.Н. и юрист Южненского городского совета Денов Г.В. с решениями судов, или направят все свои силы на удержание рынка за ОК «Южненский городской рынок»? Хватит ли совести чиновникам, получив деньги в бюджет, не отнимать чужую собственность?

 

Ниже представляем текст решения

 

ОДЕСЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

УХВАЛА ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

 

30 травня 2013 р.

 

Головуючий в 1 інстанції: Асанова З І.

Категорія: 6.2

 

Одеський апеляційний адміністративний суд у складі колегії суддів:

головуючого судді суддів

— Єщенка О.В.

— Димерлія О.О.

— Зуєвої Л.Є.

за участю секретаря

— Тулби О.О.

 

розглянувши у відкритому судовому засіданні в місті Одесі апеляційну скаргу Южненської міської ради на постанову Южного міського суду Одеської області від 16 квітня 2010 року у справі за позовом прокурора м. Южне Одеської області до Южненської міської ради Одеської області, треті особи — обслуговуючий кооператив «Южненський міський ринок», виробничо-комерційна фірма «В’ячеслава» про визнання незаконним та скасування рішення Южненської міської ради № 502-V від 11 жовтня 2007 року, суд —

 

ВСТАНОВИВ:

 

У березні 2009 року прокурор м. Южне звернувся до Южного міського суду Одеської області з адміністративним позовом до Южненської міської ради Одеської області, треті особи обслуговуючий кооператив «Южненський міський ринок», виробничо-комерційної фірми «В’ячеслава» про визнання незаконним та скасування рішення Южненської міської ради № 502-V від 11 жовтня 2007.

 

Свої вимоги прокурор обґрунтовує тим, що під час перевірки, проведеної за зверненням ВКПФ «В’ячеслава» було встановлено, що рішення № 502-V від 11 жовтня 2007 року не відповідає вимогам чинного законодавства.

 

Так, на підставі договору від 16 серпня 1996 року, Южненським міськвиконкомом було передано ВКПФ «В’ячеслава» об’єкти незавершеного будівництва.

 

Розпорядженням міського голови від 2 липня 1997 року № 02-02-344 затверджено Акт державної технічної комісії про прийняття до експлуатації колгоспного ринку на 120 торгівельних місць, першого пускового комплексу II черги по вул.Хіміків, 27 в м. Южне. ВКПФ «В’ячеслава» за цим договором виплатила Южненській міській раді грошові кошти в сумі 48 700,00 грн.

 

Крім того, ВКПФ «В’ячеслава» сплатила 156 816,00 грн. за рішенням арбітражного суду Одеської області від 21 лютого 2001 року.

 

Враховуючи викладене, на думку прокурора, рішення № 502-V від 11 жовтня 2007 року про надання дозволу обслуговуючому кооперативу «Южненський міський ринок» на оформлення технічної документації із землеустрою щодо відведення земельної ділянки в оренду строком на три роки за адресою: м. Южне, вул. Хіміків, 27 порушує права ВКПФ «В’ячеслава».

 

04 лютого 2009 року, прокурором м. Южне Одеської області на адресу Южненського міського голови було направлено протест на рішення № 502-V від 11 жовтня 2007 року.

Представник відповідача — Южненської міської ради позовні вимоги не визнав, надав письмові заперечення де зазначив, що оскаржене рішення виконкому вже реалізовано, а діюче законодавство не передбачає внесення змін в односторонньому порядку відповідно до ст. 188 ГК України. Крім того, в своїх запереченнях представник відповідача зазначив, що ВКПФ «В’ячеслава» не зареєструвала у встановленому законом порядку своє право власності на об’єкти нерухомого майна, що знаходяться на території ринку. За твердженням апелянта, оскаржуване рішення було прийнято на захист прав та інтересів приватних підприємців, яким належить велика кількість малих архітектурних форм, розміщених на території ринку.

 

В своїх запереченнях, представник Южненської міської ради також зазначив, що право постійного користування землею ВКПФ «В’ячеслава» було припинено на підставі рішення Южненської міської ради від 14.12.2006 року на підставі п. д) ст. 141 ЗК України, в зв’язку з систематичною несплатою земельного податку.

 

Постановою Южного міського суду Одеської області від 16 квітня 2010 року, позовні вимоги прокурора* цоволені в повному обсязі.

 

Не погодившись з рішенням суду першої інстанції Южненська міська рада Одеської області подала апеляційну скаргу, в якій посилаючись на порушення судом першої інстанції норм матеріального права, просить скасувати рішення суду першої інстанції.

 

Дослідивши матеріали справи, заслухавши доповідача, доводи апеляційної скарги, перевіривши законність і обгрунтованість рішення суду в межах доводів апеляційної скарги, судова колегія вважає, що апеляційна скарга не підлягає задоволенню виходячи з наступного.

 

Частинами 1, 2 ст.71 Кодексу адміністративного судочинства України передбачено, що кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких грунтуються її вимоги та заперечення.

 

В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб’єкта владних повноважень обов’язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача, якщо він заперечує проти адміністративного позову.

 

Судом першої інстанції встановлено та не заперечується сторонами, що на підставі договору між Южненським міськвиконкомом та ВКПФ «В’ячеслава» на будівництво та ввід в експлуатацію продовольчого ринку м. Южне другої черги міського ринку від 16.08.1996 року ВКПФ «В’ячеслава» було передано об’єкти незавершеного будівництва на суму 152 684,00грн. з проектно-кошторисною документацією на його будівництво, а фірма за власні кошти зобов’язалась завершити будівництво до 01.01.1997 року, здати об’єкт в експлуатацію та після завершення будівництва сплатити вартість прийнятого незавершеного будівництва протягом року щомісячно рівними долями.

 

Розпорядженням міського голови від 02.07.1997 року №02-02-344р «Про затвердження акту Державної технічної комісії про прийняття до експлуатації колгоспного ринку на 120 торговельних місць, першого пускового комплексу П черги по вул. Хіміків, 27 в м. Южне Одеської області» затвердили акт Державної технічної комісії про готовність закінченого будівництвом об’єкта до експлуатації. Даний об’єкт побудований у відповідності з дозволом на виконання будівельно-монтажних робіт від 06.06.1997 року № 4 та має такі показники: на 120 торговельних місць, відкрита площадка, літня торгова площадка з навісом, мережі водопроводу, каналізації і стікання. Відповідно до акту передачі об’єктів незавершеного будівництва II черги від 1996 року АОЗТ «Ринок» в особі директора Вариводи В.О. передані ВКПФФ «В’ячеслава» наступні об’єкти: навіс типа «Модуль», надземний туалет на 15 санітарних приборів, мережі каналізації, грязевідстійник, мережі водопроводу, мережі освітлення, асфальтовий І, благоустрій.

 

ВКПФ «В’ячеслава» згідно вищевказаного договору виплатила виконкому Южненської міської ради за «незавершене будівництво грошові кошти в сумі 48.700 грн., що підтверджується актом звірки між ВКПФ Вячеслава» та Южненським міськвиконкомом від 21.12.1998 року та набула право власності на об’єкти зазначені в акті державної технічної комісії від 01.07.1997 року.

 

Крім того, згідно з рішенням арбітражного суду Одеської області від 21.02.2001 року та постанови Одеського апеляційного господарського суду ВКПФ «В’ячеслава» сплатила кошти в загальній сумі 156.816.00 грн. за вартість незавершеного будівництва міського ринку та сплатила три проценти річних з простроченої суми згідно договору.

 

Вказані об’єкти знаходяться на земельній ділянці, на яку згідно рішення Южненської міськради Одеської області від 20.12.1996 року виданий державний акт на право постійного користування землею приватній фірмі «В’ячеслава» під продовольчий та промисловий базар, розміщений на площі 6005 кв.м., в тому числі під промисловий базар 1385 кв.м., під продовольчий — 4620 кв.м. за рахунок земель міста, які знаходяться в міжмікрорайонній зоні.

 

Державний акт на право постійного користування землею 0,60 та виданий 06.03.1997 року ВКПФ «В’ячеслава» для розміщення міського ринку.

 

Згідно з положеннями ст. 116 ЗК України, громадяни та юридичні особи набувають права власності та права користування земельними ділянками із земель державної або комунальної власності за рішенням органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування та державних органів приватизації щодо земельних ділянок, на яких розташовані об’єкти, які підлягають приватизації, в межах їх повноважень, визначених цим Кодексом.

 

Набуття права на землю громадянами та юридичними особами здійснюється шляхом передачі земельних ділянок у власність або надання їх у користування.

 

Надання у користування земельної ділянки, що перебуває у власності або у користуванні, провадиться лише після вилучення (викупу) її в порядку, передбаченому цим Кодексом.

 

З аналізу положень земельного кодексу України, у власність або користування може бути передана тільки вільна земельна ділянка.

 

В силу ст. 141 ЗК України, підставами припинення права користування земельною ділянкою є:

добровільна відмова від права користування земельною ділянкою;

вилучення земельної ділянки у випадках, передбачених цим Кодексом;

припинення діяльності державних чи комунальних підприємств, установ та організацій;

використання земельної ділянки способами, які суперечать екологічним вимогам;

використання земельної ділянки не за цільовим призначенням;

систематична несплата земельного податку або орендної плати.

 

Статтями 26, 28 ЗУ «Про плату за землю», що діяв на час виникнення спірних правовідносин, передбачено, що платники несуть відповідальність, передбачену Земельним Кодексом України та законами України. Спори, що виникають з питань застосування положень, передбачених цим законом, вирішуються у судовому порядку.

 

Крім того, відповідно до ст. 149 ЗК України, земельні ділянки, надані у постійне користування із земель державної та комунальної власності, можуть вилучатися для суспільних та інших потреб за рішенням органів державної влади та органів місцевого самоврядування.

 

У разі незгоди землекористувача з вилученням земельної ділянки питання вирішується в судовому порядку.

 

Припинення права власності або постійного користування, з підстав передбачених п. д) ст. 141 ЗК України провадиться за позовом відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування в судовому порядку.

 

Таким чином, колегія суддів вважає, що рішення Южненської міської ради Одеської області № 161 -V від 14.12.2006 року «Про припинення права постійного користування земельною ділянкою ВКПФ «В’ячеслава», було прийнято всупереч порядку, встановленому законодавством України, є втручанням в господарську діяльність підприємства та не є належним доказом припинення права постійного користування земельною ділянкою ВКПФ «В’ячеслава».

 

Зазначена обставина знайшла своє підтвердження рішенням Южного міського суду Одеської області від 06.06.2012 року, залишеному без змін ухвалою Одеського окружного адміністративного суду від 23 січня 2012 року у справі за позовом ВКПФ «В’ячеслава» до Южненської міської ради, третя особа — обслуговуючий кооператив «Южненський міський ринок» про визнання протиправним та скасування рішення Южненської міської ради Одеської області № 161-V ввід 14.12.2006 року.

 

Враховуючи наведене, колегія суддів погоджується з висновком суду першої інстанції, що оскаржуване рішення Южненської міської ради Одеської області № 502-V від 11 жовтня 2007 року «Про надання дозволу обслуговуючому кооперативу «Южний міський ринок» на оформлення технічної документації із землеустрою щодо відведення земельної ділянки в оренду терміном на 3 роки площею 0,5 785 га під розміщення ринку за адресою: Одеська обл., м. Южне, вул. Хіміків, 27 із земель територіальної громади м. Южного Одеської області» прийнято в порушення вимог ЗК України, є незаконним та підлягає скасуванню.

 

За таких обставин, апеляційний суд вважає, що суд першої інстанції повно та всебічно дослідив обставини справи та дав їм належну правову оцінку. Доводи апеляційної скарги не спростовують висновків суду першої інстанції, а за своїм змістом повторюють позовну заяву.

 

Згідно з ст. 200 КАС України, суд апеляційної інстанції залишає апеляційну скаргу без задоволення, а постанову суду — без змін, якщо визнає, що суд першої інстанції правильно встановив обставини справи та ухвалив судове рішення з додержанням норм матеріального і процесуального права.

 

Керуючись ст.ст. 195, 196, п.1 ч.І ст. 198, п.1 ч.І ст. 200, ст. 206, ст. 254 КАС України, суд-

 

УХВАЛИВ:

 

Апеляційну скаргу Южненської міської ради Одеської області залишити без задоволення.

 

Постанову Южного міського суду Одеської області від 16 квітня 2010 року у справі за позовом прокурора м. Южне Одеської області до Южненської міської ради Одеської області, треті особи — обслуговуючий кооператив «Южненський міський ринок», виробничо-комерційна фірма «В’ячеслава» про визнання незаконним та скасування рішення Южненської міської ради № 502-V від 11 жовтня 2007 року залишити без змін.

 

Ухвала апеляційного суду набирає законної сили негайно після її проголошення, але може бути оскаржена в касаційному порядку до Вищого адміністративного суду України протягом двадцяти днів після набрання законної сили судовим рішенням суду апеляційної інстанції.

 

Головуючий суддя

Єщенко О.В.

 

суддя

Димерлій О.О.

 

суддя

Зуєва Л.Є.

Добавить комментарий

Ваш адрес email не будет опубликован. Обязательные поля помечены *

*